Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A meditáció nem úri huncutság

2012.09.27

 "A minap a netet böngésztem, mert kiváncsi voltam más mit javasol stresszoldásra. Gondoltam, hátha találok valami érdekeset, valamit, amit érdemes megjegyezni. Olvasgatás közben meglepődve tapasztaltam, hogy milyen sok helyen javasolják a meditációt, de sehol sem írják le, hogy is kellene elkezdeni. Így most ennek jártam utána.


Azt hiszem, nem tévedek, ha azt gondolom, hogy fogalmunk sincs mi az a meditáció. Ha szóba kerül, akkor többnyire egy indiai jógi jut eszünkbe,

viragbuddha3.jpg

 aki lótusz ülésben csukott szemmel ücsörög és gondolkodik valamin. Tényleg ez a meditáció? Tényleg ezt javasolják stresszoldásra? És ha igen, akkor kinek van erre ideje?

Első nekifutásra nekem is hasonló gondolatok jutottak az eszembe, de csak szöget ütött a fejemben a kérdés, hogy miért javasolja mindenki, ha kivitelezhetetlen a meditációs technikák megtanulása és gyakorlása? Ezen felbuzdulva kezdtem utána olvasni a dolgoknak, és rá kellett jönnöm, hogy a bennünk élő kép köszönő viszonyban sincs a valósággal. Meditálni nem is olyan bonyolult! Nézzük, hogy is kezdjünk neki!

Egyáltalán mit jelent az, hogy meditálni?
 
A meditáció egyfajta befelé figyelést jelent. Ilyenkor kizárjuk a gondolatainkból a külső tényezőket, a vágyainkat, a szorongásainkat, a félelmeinket és csak befelé figyelünk.

Egy egyszerű gyakorlatot végezzen el velem, hogy megértse miről is beszélek.
Üljön kényelmesen, csukja be a szemét és lassan vegyen egy hosszú, mély lélegzetet és tartsa benn 10 másodpercig.
Engedje, hogy a levegő kiáramoljon a tüdejéből, ne erölködjön.
Figyelje meg közben, mely testrésze mozdul ki legjobban a légvétel során (orrcimpa, mellkas, rekesz, stb).
A következő 5 légvétel alatt koncentráljon erre a testrészére és lélegezzen szépen lassan.
 
Gratulálok, Ön most meditált! Ugye milyen egyszerű?

Ha 5 lélegzetvételnél tovább csinálja ezt, akkor előbb-utóbb jönnek a gondolatok. Ez teljesen normális, hiszen az agy soha nem kapcsol ki teljesen, így nem is várhatjuk, hogy ne legyenek gondolataink. A meditáció lényege, hogy hagyni kell folyni ezeket a gondolatokat, nem szabad megkapaszkodni bennük, nem szabad elgondolkozni rajtuk, nem szabad reagálni rájuk. Ha azon kapja magát, hogy leragadt egy gondolatnál, akkor el kell engedni és vissza kell térnie az eredeti, befelé figyelő állapotba. Minél gyakorlottabb, annál könnyebben engedi el a gondolatait és  annál ritkábban ragad le egy-egy képnél.

Mi kell a meditációhoz?
 
Egy kényelmes ruha, amiben jól érzi magát. Ne legyen benne melege, mert akkor könnyen elalszik meditáció közben, de ne is fázzon benne, mert akkor állandóan elterelődnek a gondolatai.
Egy szoba, ahol nem zavarják. Fontos, hogy találjon egy olyan helyet, ahol magára zárhatja az ajtót. Ne zavarja senki, se házastárs, se gyerek, se a szomszéd. Hagyja az ajtón kívül a telefont, a rádiót és a tv-t is, próbáljon teljesen egyedül lenni!
Egy egyenes támlájú szék, amire leülhet. Elég ennyi, nem kell hozzá se párna, se szőnyeg, semmi. Azért jó, ha támlája van a széknek, mert így nem kell attól félnie, hogy leesik róla.

Mennyi időt szánjon a meditációra?
 
Talán ez a legfontosabb kérdés. Sokan azt gondolják, hogy órákat vesz igénybe a dolog. Márpedig ha ez így van, akkor belekezdeni sem érdemes. De Victor Davich a 8 perc meditáció című könyvében azt írja, hogy az is elég, ha minden egyes nap 8 percet gyakorlunk. Ez az idő körül-belül a Barátok közt szünetének vagy egy zuhanyzásnak felel meg. Ennyi időnk pedig csak akad egy nap, nem?

Mikor csinálja?
 
Érdemes olyan időpontot választani, amikor megoldható, hogy egyedül legyen. Reggel, amikor még nem csöng a telefon, vagy este, amikor a gyerekek már alszanak. Az időpont kiválasztásánál fontos szempont lehet az is, hogy rendszeresen szabaddá tudja tenni magát akkor, hiszen ha minden nap ugyanabban az időben meditál, akkor biztos nem felejtkezik el róla. 

Hogy kezdjen hozzá?
 
Üljön le az egyenes támlájú székre, csússzon előre pár centit.
Húzza ki a hátát, képzelje, hogy egy kötél lóg a mennyezetről a feje búbjához és Ön ezen lóg.
Talpait tegye le a földre egymás mellé.
Kezét fektesse a combjaira, vagy lazán kulcsolja össze maga előtt, az ölében.
Nézzen egyenesen maga elé, és vegyen egy mély levegőt, tartsa benn egy pillanatig.
Lassan, gyengéden engedje ki a levegőt anélkül, hogy erölködnie kellene. Csak engedje lazán áramolni kifele, közben hunyja be a szemét és kezdjen meditálni.
A következő légvétellel engedje ki magából a stresszt és a feszültséget. Koncentráljon a lélegzésére és hagyja folyni a gondolatokat…

Honnan tudja, hogy jól csinálja?
 
Bármennyire is furcsán hangzik, nincs olyan, hogy rossz meditáció. Ezt nem lehet rosszul csinálni! Persze az elején nem megy mindig minden hibátlanul, könnyű leragadni egy-egy képnél, gondolatnál, de ezen gyakorlással lehet javítani! Minél gyakrabban csinálja, annál egyszerűbb kizárnia a külvilágot és befelé figyelni."

Forrás:elmedoktor.hu
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.